Lp.
|
Wydawanie opinii w sprawach dotyczy:
|
Podstawa prawna
|
1.
|
Możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną
|
art. 36 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo oświatowe
|
2.
|
Potrzeby odroczenia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego w danym roku szkolnym, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną
|
art. 36 ust. 6 ustawy Prawo oświatowe
|
3.
|
Odroczenia obowiązku szkolnego dla dziecka niepełnosprawnego
|
art. 38 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe
|
4.
|
Zwolnienia z nauki drugiego języka
|
§ 6 ust. 1 rozporządzenia MEN z 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych
|
5.
|
Nauki w klasie terapeutycznej
|
§ 13 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
|
6.
|
Dostosowania wymagań edukacyjnych
|
§ 2 rozporządzenia MEN z 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych
|
7.
|
Przyjęcia ucznia, który ukończył 15. rok życia i nie rokuje ukończenia szkoły podstawowej w normalnym trybie do oddziału przysposabiającego do pracy
|
§ 16 ust. 2 rozporządzenia MEN z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli
|
8.
|
Udzielenia zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu
|
art. 191 § 1-2 Kodeksu pracy
|
9.
|
Braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych
|
art. 3045 § 4 Kodeksu pracy
|
10.
|
O specyficznych trudnościach w uczeniu się
|
§ 3 rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych
|
11.
|
Objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną
|
§ 20 ust. 14 rozporządzenia w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
|
Od 1 września 2017 r. niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne nie mogą wydawać opinii:
- w sprawie spełniania obowiązku szkolnego poza szkołą (art. 37 ust. 2 pkt 2 ustawy Prawo oświatowe),
- udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki (§ 6 rozporządzenia w sprawie indywidualnego toku lub programu nauki),
- zindywidualizowanej ścieżki kształcenia (§ 12 ust. 3 rozporządzenia w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach).
- Natomiast od 1 lutego 2017 r. - o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (art. 314 ust. 2 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe, art. 127 ust. 10 ustawy Prawo oświatowe),
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U z 2017 r. poz. 59 ze zm.) – art. 36 ust. 1, ust. 6.
- Ustawa z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1666 ze zm.) - art. 191 § 1-2, art. 3045 § 4.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591) - § 13, § 20 ust. 14.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1534) - § 2-3, § 6 ust. 1.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649) - § 16 ust. 2.